A csimpánzok jobban teljesítenek a nehezebb feladatok megoldásánál, ha közönségük van

Szerzők:
James Woodford, NewScientist, 2024. november 8.
Andrew Paul, Popular Science, 2024. november 8.

Fordította: Mészáros Adrienne

 

Egy csimpánz az érintőképernyőn megjelenő számsor-tesztet végzi. Fotó: Akiho Muramatsu

 

Az emberi teljesítményt – legyen az művészi, tudományos, társadalmi vagy egyéb – gyakran befolyásolja az előadót körülvevő tömeg nagysága. De nem mi vagyunk az egyetlen faj, amely alkalmazkodik a nézőkhöz. A közelmúltban végzett kutatások szerint legközelebbi rokonainknak a közönségtől függően ugyanúgy javul vagy romlik a teljesítménye, mint nekünk. Az új bizonyítékok azt mutatják, hogy ezek a veleszületett pszichológiai hatások jóval a hírnevet és tekintélyt értékelő emberi kultúrák kialakulása előtti időkre nyúlnak vissza.

Azt már eddig is tudtuk, hogy a csimpánzok hierarchikus társadalmakba szerveződnek, de a szakértők korábban nem értettek egyet abban, hogy a társaik mennyire befolyásolják érzelmeiket, tetteiket és teljesítményüket. Az iScience folyóiratban november 8-án közölt tanulmány azt taglalja, hogy a csimpánzok is érzékenyek a „közönséghatásra” bizonyos szociális helyzetekben.

Japánban Christen Lin és kollégái a Kiotói Egyetem Főemlőskutató Intézetében egy hat csimpánzból álló csoportot teszteltek három különböző nehézségi szintű numerikus feladaton. Az első feladatban a képernyőn véletlenszerű helyeken jelentek meg számjegyek 1-től 19-ig, és a csimpánzoknak egyszerűen csak a megfelelő – emelkedő – sorrendben kellett megérinteniük a számokat, hogy ételjutalmat kapjanak.

A második részben a számok nem egyesével követték egymást: például 1, 3, 5, 7, 11 és 15 megjelenhet a monitoron. A csimpánzoknak ismét a legkisebbtől a legnagyobbig kellett megérinteniük a számjegyeket, hogy megkaphassák a csemegét. Végül a legnehezebb feladatban, amikor a sorozat első számát megérintették, a többi számjegy a képernyőn kikockázott négyzetek mögé rejtőzött. Ez azt jelentette, hogy a csimpánzoknak meg kellett jegyezniük a számok eredeti helyét, hogy a megfelelő sorrendbe állíthassák őket.

A csimpánzokat hat év alatt több ezer alkalommal tesztelték a feladatokon keresztül különböző létszámú és összetételű közönség jelenlétében – a megfigyelők száma egytől nyolcig terjedt, közülük néhányan ismerősek voltak a csimpánzok számára, mások viszont nem.

Ha a feladat könnyű volt, a csimpánzok rosszabbul teljesítettek, amikor többen nézték őket. De a legnehezebb feladatban mind a hat csimpánz jobban teljesített, ahogy nőtt a közönség létszáma.

 



A legnehezebb feladat, a memória-teszt. Fotó: Tetsuro Matsuzawa, Primate Research Institute, Kyoto University.

 

„Nagyon meglepő volt a teljesítmény jelentős növekedését látni azzal párhuzamosan, ahogy az emberi megfigyelők száma nőtt, mert arra számítanánk, hogy több ember jelenléte jobban elvonja majd a figyelmüket” – mondja Lin.

„Az eredmények azonban azt sugallják, hogy épp ez motiválhatja őket a még jobb teljesítményre. .

"Elképzelhető, hogy a legkönnyebb feladatnál az emberek elterelik a figyelmüket, de a legnehezebb feladatnál lehetséges, hogy a közönség olyan ingerforrás, ami ténylegesen motiválja őket a jobb teljesítményre."

A kutatócsoport tagja, Shinya Yamamoto, aki szintén a Kiotói Egyetemen dolgozik, azt mondja, nagyon meglepődtek, amikor ezt a jelenséget észlelték a csimpánzoknál. „Gyakran gondoljuk, hogy ez a közönséghatás csak ránk, emberekre jellemző, hiszen olyan társadalomban élünk, amelyben a többiek rólunk alkotott véleménye alapvető fontosságú és szabályozó erővel bír, így néha jobban teljesítünk mások előtt, néha pedig rosszabbul, mint amire számítottunk” – állítja.

"De a tanulmányunk azt bizonyítja, hogy ez a közönséghatás az emberszabásúak családjában alakulhatott ki, még mielőtt ez a fajta szabályozó társadalom létrejött volna."

Yamamoto szerint nehéz és időnként kockázatos nem humán vizsgálatokból közvetlen következtetéseket levonni az emberekre vonatkozólag. "De a hétköznapi életben akár enyhíthetjük is a feszültséget azokban, akik a nyilvánosság előtt rendkívül idegesek, ha elmondjuk nekik, hogy a csimpánzok is ugyanilyenek!"

Miguel Llorente a Gironai Egyetemről (Spanyolország) úgy véli, további tanulmányok felfedhetnék, hogy a közönséghatás hogyan kapcsolódik a csimpánzok egyedi személyiségéhez.

„Bámulatos lenne ezt a jelenséget csimpánz közönséggel is vizsgálni, hogy jobban megértsük azokat a dinamikákat, melyek egy természetes szociális kontextusban zajlanak, ezáltal általános következtetéseket vonhatnánk le a csimpánzok természetes viselkedésére vonatkozóan is” – tette hozzá.

 

Rendeld meg az iskoládba, közösségedbe az Ismerd meg a csimpánzok világát! előadásunkat, és próbáljátok ki, hogy okosabbak, ügyesebbek vagytok-e mint egy csimpánz! 

Kattints erre, és válaszd ki a neked tetsző előadást: Megrendelés

 

 

Janegoodall Logo

Minden egyes apró cselekedet számít.
Minden egyes ember, minden egyes nap és minden egyes percben tehet azért hogy jobb legyen a világ.
-
Dr.Jane Goodall

Cím: Iroda - 1026 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 41.
Számlázás - 1089 Budapest, Orczy tér 4/a/1. 3/1.

Telefon: Kádár András, 06-30-724-0274

E-mail: info (kukac) janegoodall (pont) hu

Adószám: 18122284-2-42