Az ikonikus fotó, amely megörökítette az ember-csimpánz kapcsolatot

 

Anna Turns  2023. június 24.

 

1964-ben Hugo van Lawick fényképezőgépével megörökítette azt a pillanatot, ahogy felesége, Jane Goodall és egy csimpánzkölyök egymás felé nyújtják a kezüket. Évtizedekkel később ez a kép még mindig hatással van arra, hogy hogyan tekintünk a csimpánzokra.

1960 július 14-én a 26-éves Jane Goodall egy csónakban érkezett a tanzániai Tanganyika-tó partjára. Ezen a helyen, amelyet ma Gombe Nemzeti Parkként ismerünk kezdődött úttörő kutatása a csimpánzok viselkedésével kapcsolatban.

Goodall - aki ezt megelőzően titkárnőnek tanult és nem rendelkezett egyetemi diplomával - nyitott elmével és prekoncepciók nélkül figyelte meg kutatása vad alanyait. Abban az időben nagy felhördülést keltett, hogy a tudományos konvencióktól eltérően a csimpánzoknak nevet adott, nem pedig számot.

Egy fénykép Goodall újszerű hozzáállását örökítette meg ebből az időszakból és szembement a tudományos normákkal, majd a világ egyik legismertebb fényképévé vált.

Hugo van Lawick – Goodall későbbi férje - dán fotós volt, aki 1962-ben ment Gombe-ba és itt több ezer fényképet készített. De az ikonikus kép, amelyen Goodall és a Flint nevű csimpánzkölyök látható, 1964-ben készült.

A kép azt a pillanatot örökíti meg, amint Goodall éppen leguggol és jobb kezével kinyúlik Flint felé – ő volt az első csimpánz, aki Goodall érkezése után született Gombe-ban -, míg a kölyök a bal kezét nyújtja felé.

Goodall a BBC Future-nek elmondta, hogy ez még jóval a digitális fényképezőgépek korszaka előtt volt, ezért elég sokat kellett várnia, míg az előhívott fotót először megpillanthatta. „Jó pár hónapba vagy még többe is beletelt, míg biztonságban el lehetett küldeni a nyers filmtekercseket a National Geographic-hez, aztán újra várni kellett, míg ők visszaküldték a kinyomtatott fotót Kigoma-ba.” – idézi fel. „Habár akkor még nem tudtam, hogy egyszer ikonikus fotó lesz, amikor megpillantottam, engem Michelangelo festményére emlékeztetett, amelyen Isten kinyújtja a kezét az Ember felé.”

 

A Jane Goodall-t és Flint-et, a kölyökcsimpánzt ábrázoló fénykép szembement a tudományos normákkal és megváltoztatta a szemléletmódunkat az állatvilággal kapcsolatban. (Fotó: Hugo van Lawick)

 

Az 1964-ben készült fotó a National Geographic magazin 1965 decemberi számában jelent meg először. Egy másik fotó, amin Goodall a gombe-i csimpánzokat tanulmányozza, a címlapon jelent meg és része volt van Lawick „Új felfedezések az afrikai csimpánzok között” című fotósorozatának. Ugyanebben az évben a National Geographic műsorra tűzte a „Miss Goodall és a vad csimpánzok” című dokumentumfilmet – az elsőt a sok közül, melyek Goodall kutatását mutatták be.

A fotó és van Lawick „Erdei Emberek: Gombe Csimpánzai” című dokumentumfilmje „arra kényszerítette a tudományt, hogy szakítson azzal a koncepcióval, miszerint az ember az egyedüli érző lény saját személyiséggel, elmével és érzelmekkel” – mondja Goodall és hozzáteszi, hogy neki is ezt tanították a Cambridge-i Egyetemen 1962-ben. „Így (ez a kép) teljesen új utat nyitott, hogy megérthessük, kik is az állatok és megmutatta, hogy mi emberek részei vagyunk az állatvilágnak, nem pedig elkülönülünk tőle.”

Goodall volt az első, aki észrevette, hogy a csimpánzok kemény fűszálakat csupaszítanak le, aztán ezeket bedugják a termeszvárakba, hogy kihalásszák és megegyék a rovarokat. Egészen eddig az volt az elképzelés, hogy az ilyen típusú eszközhasználat csak az emberre jellemző és ez különböztet meg minket az összes többi állattól.

Mark Wright, a WWF természetvédelmi alapítvány tudományos igazgatója szerint Goodall sok szempontból „igazi úttörő” volt. De ez a fotó volt az, teszi hozzá, ami ráébresztette az embereket a női nézőpont jelentőségére a tudományos kutatói közösségen belül. „Egy fiatal nő volt, aki azt állította, hogy a nők ugyanúgy képesek kimagasló kutatói munkát végezni ezen a területen.

Egészen addig ez egy meglehetősen férfiak uralta környezet volt. Aztán egymás után érkeztek a prominens nők, akik ezt a munkát végezték.”

Gilbert M Grosvenor, a National Geographic Társaság korábbi elnöke hasonlóképp akként érvel, hogy „Goodall úttörő munkássága megnyitotta az utat más női primatológusok számára és valószínűleg ez a legfontosabb hagyatéka.”

 „A XX. század utolsó harmadában Dian Fossey, Birute Galdikas, Cheryl Knott, Penny Patterson és sok más nő követte a példáját” – írta a főemlőskutatóról a Jane Goodall Intézet biográfiájában. „Valójában most már világszerte a nők uralják az emberszabásúak viselkedésére irányuló hosszútávú kutatásokat.”

Goodall úttörő munkássága megnyitotta az utat más női primatológusok számára, és valószínűleg ez a legfontosabb hagyatéka – Gilbert M Grosvenor

Amikor a fénykép 1964-ben elkészült, Goodall már teljesen elmerült a Gombe-i kutatásban, kezdte megérteni az általa tanulmányozott csimpánzokat, és lassan elkezdte rendszerbe foglalni megfigyeléseit a viselkedésükről. Mindig is a személyes tapasztalat volt számára a legfontosabb, mondja Wright. „Ez a fotó ráébresztett minket arra, nincs alternatív módszer, a munka nagy részét terepen kell végezni. Rengeteg tanulmány készült állatkertekben és szafari parkokban – de ki kell mennünk terepre, ha a természetes viselkedést akarjuk megérteni. És ezt hosszú ideig kell folytatnunk, nem ugorhatunk le csak úgy pár hétre. Az ő példája ezt erősítette meg.”

Goodall mindenfajta előképzettség nélkül ment Kelet-Afrikába és több, mint két évtizedig élt Gombe-ban - az életét annak szentelte, hogy az itteni csimpánzokat tanulmányozta generációkon át. Wright szerint ez a fotó erőteljes üzenetet közvetít azok felé, akik nem tanultak természettudományokat, de szeretnének kutatói munkában részt venni, hiszen néha a nyitottság a legjobb kiindulópont: „Ő nem egy tudós volt laboratóriumi köpenyben, vele lehetett azonosulni. És mivel az elméjét nem terhelte rengeteg iskolai előtanulmány, szabadgondolkozóként tudta a munkát elkezdeni és aztán értelmezni, amit látott.”

 

Jane Goodall kutatása a tanzániai csimpánzokkal kapcsolatban utat nyitott más női primatológusok számára is 

Goodall arra törekszik, hogy mindenki számára megnyissa a tudományos kutatás világát és már rengeteg embert inspirált a primatológia tanulmányozására. 1960 óta a Gombei Kutatóközpontban, ahol több száz tudós tanul, eddig legalább 482 tudományos cikk és diplomamunka született a csimpánzok egészségével és viselkedésével kapcsolatban.

Goodall számos dokumentumfilmje, könyvei és a National Geographic-ben megjelent cikkei, valamint a Flintről készített fotói felhívták a figyelmet az egyes állatok védelmének a fontosságára. „Korábban minden a fajmegőrzésről szólt – az egyedek nem számítottak. A tudományos gondolkodás mára megváltozott.” – mondja.

Az amerikai antropológus Michael Lawrence Wilson egy 2021-es cikkben összefoglalja a Gombe-i kutatás számos eredményét és rávilágít, hogy milyen hatása volt Goodall erőfeszítéseinek, ami révén forradalmasította a csimpánzkutatást. „Gombe példázza azt, ami később bevett módszerré vált a főemlőskutatások terén: az együttműködésen alapuló kutatás és a beazonosított egyedekre irányuló szisztematikus információgyűjtés, ami egész életüket végigkíséri” – összegzi.

Ma már a fotó nosztalgiát ébreszt Goodall-ban. „Arra a varázslatos időszakra emlékeztet, amikor minden egyes csimpánzt olyan jól ismertem, mint a családtagjaimat. Figyeltem Flint fejlődését, hogyan válik aprócska kölyökből elkényeztetett fickóvá, akit a nővére vagy valamelyik bátyja mindig megvédett, ha egy másik fiatal csimpánz véletlenül (vagy néha szándékosan!) bántotta. A kép életem legjobb napjait idézi fel bennem” – mondja.

A kép arra a varázslatos időszakra emlékeztet, amikor minden egyes csimpánzt olyan jól ismertem, mint a családtagjaimat – Jane Goodall

A fotón a közelség Goodall és Flint között az akkori kultúrát is tükrözi, mondja Wright és megjegyzi, hogy manapság a kutatók nagyobb távolságot tartanak az általuk megfigyelt állatoktól. „De ő valami olyasmit tett, amire korábban nemigen volt példa….fejet hajtok előtte. A munkája teljes mértékben újszerű volt.”

A kép mindenekelőtt Goodall őszinte szeretetét mutatja a kutatása tárgya iránt, teszi hozzá Wright. „Érződik benne a melegség és a vonzódás a faj iránt, amit tanulmányoz. És benne van Gombe szeretete is – itt találta meg a helyét.”

Goodall szerint az ő és Flint összekapcsolódása miatt ennyire megkapó ez a fotó. „Gyanítom, az a kép legfőbb vonzereje, hogy az aprócska csimpánz ilyen bizalommal nyújtja a kezét – valódi kötelék jött létre ember és csimpánz közt. Legalábbis számomra ezért ilyen erőteljes!”

*A Jane Goodall Intézet megjegyzi, hogy a fizikai érintkezés vadállatokkal már nem tekinthető elfogadhatónak és hogy „nem támogatja a csimpánzok vagy más vadállatok megérintését, a velük való interakciót vagy az állat közvetlen közelében való tartózkodást.”

Janegoodall Logo

Minden egyes apró cselekedet számít.
Minden egyes ember, minden egyes nap és minden egyes percben tehet azért hogy jobb legyen a világ.
-
Dr.Jane Goodall

Cím: Iroda - 1026 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 41.
Számlázás - 1089 Budapest, Orczy tér 4/a/1. 3/1.

Telefon: Kádár András, 06-30-724-0274

E-mail: info (kukac) janegoodall (pont) hu

Adószám: 18122284-2-42